Translate

vrijdag 14 juni 2013

Verhoog je vetverbranding door meer spieropbouw

Hoe meer spiermassa je opbouwt, hoe meer calorieën je verbrandt. Spiermassa heeft namelijk bijzonder veel energie nodig om zich te handhaven. Een kilo vet verbruikt per dag ongeveer 4 calorieën  terwijl een kilo spieren 70 calorieën per dag verbruikt.
Krachttraining is dus zeker belangrijk om op lange termijn meer vet te gaan verbranden.

Om dit zo efficiënt mogelijk te doen is het goed om vooral de grote spiergroepen extra te trainen.
De grootste spiergroepen zijn borst, rug en benen.



Daarna volgen schouders en buik en vervolgens biceps en triceps.
Voor velen is het erg verleidelijk om vooral de nadruk te leggen op deze laatsten omdat die nu eenmaal het meest zichtbaar zijn.
Het is echter beter om bij de training met de grootste spieren te beginnen ( indirect train je hiermee ook de kleinere spieren mee) en vervolgens met de kleinere spieren te eindigen.

Omgekeerd is het namelijk ook zo dat je met uitgeputte armspieren nooit meer vol borst en rug kan trainen.

7 opmerkingen:

  1. Dan nog een vraag over voeding,eet je op trainingsdagen anders? Bijv. meer carbs (havermout bijv.)? En op rustdagen meer vet (avocado etc) en groenten en fruit?

    Ik eet in 5 uur veelal een smoothie (1 liter,groente,fruit en wat superfoods) en een maaltijd (groente,enkele X rijst en vleesvervanger,ei of vis) en vaak toetje van kokosmelk met RAW cacao,of yoghurt met vers fruit..
    Gezien ik niet afneem in cm,heb ik het idee beter te moeten verdelen...op een site van IF las ik over hogere koolhydraten op of dagen (voor mij 3x per week) en op rustdagen (4 dagen,soms doe ik cardio op 1 van deze dagen)

    Ben benieuwd naar jouw ervaring/reactie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. eerlijk gezegd...ik ben zelf een bourgondiër en momenteel kan ik met enkel Fast 5 een zeer atletisch lichaam handhaven wat ( en hoeveel) ik ook eet.
    Maar dat is ooit anders geweest.
    Toen ik veel gewicht moest verliezen ben ik definitief gekapt met snelle koolhydraten, en let op... rijst hoort daar ook bij.
    Een groots geheim wapen zijn hier bonen en linzen; dit zijn koolhydraten die je op de een of andere manier vet helpen verbranden en tegelijkertijd voldoende energie geven en ook nog je maag stevig vullen.

    Probeer dus in een vetverbandende fase alle rijst, aardappelen, brood en pasta te vervangen door bonen,linzen en peulvruchten.

    Geef inderdaad extra aandacht aan eiwitten na krachttraining.
    Kijk wel uit met je eiwitpoeder...dit moet vrij zijn van suikers en kunstmatige zoetstoffen.

    Deze laatsten zijn namelijk gifstoffen die ook door je lever moeten worden verwerkt.
    Omdat je lever ook verantwoordelijk is voor het lozen van vetcellen en deze ook niet alles tegelijkertijd kan, is het dus belangrijk om zuivere eiwitpoeders te gebruiken.

    ...dus ja...kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam zijn inderdaad dikmakend ook al zitten er geen calorieën in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aspartaam gebruik ik niet,eet enkel clean...mijn eiwitpoeder is op basis van hennep :-)
    Quinoa? Kan dat wel?
    Brood,aardappelen en pasta eet ik al maanden,zo niet jaren niet meer,daarin zit het niet.

    Wat betreft mijn vraag: meer koolhydraten (havermout met fruit ofzo) op trainingsdagen en lager in vet,en op rustdagen hoger in vet,erg laag in koolhydraten (behalve die uit groenten)

    Ik eet dus clean,deels veganistisch,altijd vegetarisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Quinoa is geen enkel probleem.
    Maar ik weet niet of het hetzelfde effect heeft op je metabolisme als bonen en peulvruchten. Uit je hele verhaal begrijp ik dat dit niet echt een groot onderdeel van je voeding is...en daar kan je nu net wel het verschil mee maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peulvruchten,linzen,kikkererwten,kiemgroenten maken zeker deel uit van mijn eetschema,zeker als vegetariër ;-) havermout vind ik gewoon erg lekker,en bevat geen gluten..bonen,dat is lastig,ben er niet kapot van,behalve edamame..
      Peulvruchten dagelijks? Zit nu gemiddeld op 3x per week.. snap dat die onder de goede carbs vallen,nog meer toevoegen? En die bonen,hoe vaak per week?

      Verwijderen
  5. Bonen eet je best dagelijks...heb ik uit the 4 hour body...en ik kan beamen dat het werkt.

    als je interesse hebt in nog een extra bron :

    http://www.doctoroz.com/slideshow/eat-yourself-skinny#slide-1

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dus maar aan de bonen (bah, vind ze zo smerig)

    BeantwoordenVerwijderen