Translate

donderdag 21 maart 2013

Maximaliseer je trainingsresultaat met Fast-5

Fast-5 werkt uitstekend in combinatie met fitness & krachttraining.
Om zoveel mogelijk vet te verbranden op korte tijd is het belangrijk om vastend te sporten
en vervolgens nog eens 1 tot 2 uur te vasten, de after burn zal dan volledig uit je opgeslagen vet putten...en dan gaat het echt hard :-)
Breek vervolgens je vaste met een proteïneshake.
Uit body building kringen hoor ik dat een whey shake en creatine je vasten niet breekt...het is dus een optie om dit vlak na de training te nuttigen en vervolgens door te vasten.
Is je voornaamste doel om spieren op te bouwen, zorg dan voor een calorieën surplus van ongeveer 10% op de dagen dat je traint.

Onderstaand een filmpje van de HodgeTwins, ook wel fasting twins genoemd.
Ze zijn niet altijd even subtiel, het zal nog ff duren voor zij hun doctoraal halen maar ervaringsdeskundigen kun je hen zeker wel noemen....veel plezier.

The HodgeTwins




9 opmerkingen:

  1. Hi Michael,
    Ik ben nu een maand of 2 bezig,echter zou ik graag het proces willen versnellen..de training moet plaats vinden in de vaste, echter ik werk...wordt al wat lastiger. Meestal eet ik van 15 tot 20, werk in een andere stad (reis dus veel) mijn gym opent om half 8,dan dendert mijn trein net het station binnen...ik ben tegen half 5 terug in mijn woonplaats. Wat zou jij adviseren?

    Groetjes,
    Marijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marijn,

    Ik werk ook en heb daarom mijn eetvenster later ingepland...van 18:00 tot 23:00. Dit geeft mij voldoende tijd om met een uitgeputte glycogeen voorraad te trainen en vervolgens te eten.
    Het maakt niet uit hoe laat je eet dus als je er eenmaal aan gewend bent zal het geen enkel probleem voor je zijn om je eetvenster later op de avond te organiseren...by the way...hoe kleiner dit eetvenster is..des te beter zal het werken...dus 3 uur is beter dan 5 uur.
    Eigenlijk is het optimaal om gewoon 1 maaltijd per dag te nuttigen...en dan ben je in minder dan een uur klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    Dank voor je reactie! Zit er verschil tussen mannen en vrouwen? Op andere sites over IF lees ik dat vrouwen,gezien hormoonhuishouding? Een kleiner eetvenster,is iets wat niet zo 1,2 geregeld ;-) ik slaap rond 22 uur in de avond...

    Wat betreft trainen voor een vrouw? Wat is jouw advies? Ik train nu gemiddeld 3/4 X per week,kracht maar een uurtje spinnen vind ik ook zalig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie inderdaad dat vrouwen zich over het algemeen beter voelen met een iets groter eetvenster van bijvoorbeeld 8 uur en 2 maaltijden. Of dit echt iets met de hormoonhuishouding te maken heeft kan ik niet zeggen.
    In het begin is dat trouwens ook met de meeste mannen het geval maar uiteindelijk komt dat volgens mij omdat dit dichter bij de oude gewoonten ligt dan een kleiner eetvenster. Het is echter altijd belangrijk dat je je goed voelt bij wat je doet en dat je daar ook mee experimenteert en uiteindelijk je persoonlijk optimum vindt.
    Wat het trainen betreft; ook daar zie ik bij vrouwen geen reden om anders te trainen dan mannen. OOk hier blijf ik een minimalist. Je zal veel meer resultaat hebben met 1 keer per week 20 tot 60 minuten zeer intensieve krachttraining per week dan met 3 tot 4 uur per week gematigde krachttraining.

    Hetzelfde geldt voor cardio; daar is 3 keer 4 minuten per week ( in totaal 12 minuten per week dus, maar dan zeer intensief in interval), veel efficiënter dan enkele uren per week gematigd.
    Ik ben net met een volgende bijdrage hierover bezig deze verschijnt als het goed is dit weekend op dit blog. Daarin leg ik uit hoe het precies werkt.

    Alvast veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu red ik het met 5 uur, maar merk dat ik om 15 uur toch echt wel een knorrende buik heb ;-) ik eet wel meerdere keren in die 5 uur, begin meestal met havermout op water, gojibessen,kaneel etc. Tevens gooi ik er dan ook een mix in van: proteinepoeder en wat superfoods (maca,MSM,acai etc) daarna ga ik in de trein naar huis, om direct de sportschool in te duiken, daarna kook ik (groenten,af en toe rijst, kip of vegetarisch) en neem dan nog lekker yoghurt met lijnzaad of chiazaadjes met eet eetlepel dadelstroop en eetlepel kokosrasp. En dan kan ik nog een beetje trek hebben en neem dan een handvol cashew (RAW) en rozijnen.
    Zou dit teveel zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je koffie drink helpt een kopje zwarte koffie tegen een knorrende maag...anders doet thee met een smaakje het ook redelijk goed.

    Voor de rest lijkt het mijn zeker niet te veel.
    Het is een optie om met stevia te gaan zoeten om de dadelstroop te vervangen. De noten zijn zeer goed maar beperk ze tot 10 stuks/dag.

    Kaneel is uitstekend om de vetverbranding te stimuleren.

    Op termijn kun je eens proberen om vastend te sporten..en vervolgens een uur daarna je vasten te breken met een proteine shake...( zo brand je een heleboel vet weg in de afterburn) maar dat komt later wel , je bent zo te zien goed bezig :-)

    maar heel belangrijk...
    Laat je vooral ook niet alleen leiden door je gewicht als je veel sport maar ga ook meten.
    Overall zal ook je spiermassa toenemen en deze is zwaarder dan vet...wat erg demotiverend is als je alleen naar de weegschaal kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stevia vind ik te smerig voor woorden ;-) ik zoet met dadelatroop,agavesiroop,palmsuiker,honing...niet te vaak hoor :-) ik zou graag vastend sporten,dat kan ik 3 dagen per week als ik vrij ben!
    Ik wacht je blog af over trainen,wellicht een idee om er basis oefeningen bij te voegen?

    Nu doe ik vooral deadlift,squats,bankdrukken.

    Ik blijf je volgen,je bent de eerste in Nederland geloof ik die over f5 blogt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Michael,

    Mijn eetvenster is van 18-23.

    Ik train echter 3x in de week in de ochtend (rond 8 uur). Is dit een probleem? IS het aan te raden om voor de training ene proteineshake te nemen?

    Bedankt voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Nick, De shake in de ochtend verbreekt inderdaad de vasteperiode en dat is niet de bedoeling. Ideaal zou zijn dat je vlak voor je eetvenster (dus nuchter) traint en daarna een shaken neemt. Je zou je eetvenster ook vroeger kunnen inplannen maar voor de meeste mensen is dat sociaal gezien geen leuke optie.

    Mvg
    Michael

    BeantwoordenVerwijderen